• Helene Haas-Madsen

5 X 'hvorfor'

Kender du tricket med at spørge ‘hvorfor’ 5 gange for at finde jeres bæredygtighedsformål?


5 x 'hvorfor' redskabet kan du bl.a. bruge til at finde frem til og beskrive jeres purpose, altså det overordnede formål med jeres virksomhed. Hvorfor er I sat i verden? Hvad er jeres formål - hvad vil I udrette? Kort sagt, hvad er jeres aftryk på verden?


Her hjælper jeg dig lidt på vej med udgangspunkt i egen virksomhed.

  1. I starten er det nemt: 'Hvorfor arbejder jeg med bæredygtig forretning og den grønne omstilling i Empiricom?' Mit svar første gang er: 'Det er fordi jeg vil hjælpe virksomheder med at praktisere bæredygtig forretning og hjælpe med at formidle hvordan de gør'.

  2. 'Hvorfor vil jeg det'? Jo, det vil jeg, fordi det driver mig at se virksomheder lykkedes med at arbejde struktureret med samfundsansvar og bidrage til omstillingen af vores samfund.

  3. 'Hvorfor driver det mig at gøre det'? Her kommer jeg et spadestik dybere: Jo, på den måde kan virksomheder lave reelle indsatser til gavn for miljø og klima og mennesker

  4. 'Hvorfor skal jeg hjælpe dem med de indsatser?' Ja, nu bliver det lidt mere vanskeligt at svare helt klart. Prøv at uddybe videre: Ok, det gør jeg fordi jeg vil have, at indsatserne skal føre til reelle forandringer.

  5. 'Aha, så hvorfor sker der forandringer gennem dit arbejde med virksomhederne?' Forandringer sker når jeg, sammen med virksomhederne, identificerer hvilke samlede indsatser der skal til for at skabe bæredygtig forretning, bringer forskellige kompetencer i spil på tværs af brancher og fagfolk, og fortæller om resultaterne til omverden.


Så er det din tur - prøv værktøjet af i din organisation, og se hvad det bringer jer. Giv mig gerne en tilbagemelding på hvordan det virker for jer.


Du vil sandsynligvis opdage, at det ikke er en simpel øvelse. Men resultatet af øvelsen er helt nødvendigt for at fremstå oprigtig og med et formål, der rækker ud over at tjene penge. Og den fortælling skal I finde frem til med jeres dygtige medarbejdere, og formidle internt i organisationen, og videre til kunder, samarbejdspartnere, og andre vigtige interessenter.


Formålet er, at dit purpose bliver mere konkret, klart og til at kommunikere. I kan også bruge den her model til at formulere et kort, klart og præcist budskab.


Tag fat i os, hvis vi skal lave øvelsen hos dig i dit firma.

43 visninger0 kommentarer